Floor & Sophie Final

plaatjes onderzeok3-01Wij hebben onderzoek gedaan naar de supermarktketen Marqt. We hebben onderzoek gedaan naar de weg die de producten afleggen en wat het image van Marqt is en hoe belangrijk dit is voor de klanten. De hoofdvraag die het belangrijkst is in ons onderzoek is ‘Is het duurzame image van Marqt belangrijk voor de klanten?’. We hopen dat het antwoord duidelijk is in ons onderzoek.

 

 

We hebben een enquête gedaan, we hebben deze gedeeld op Facebook. 26 klanten van Marqt hebben deze ingevuld.

plaatjes onderzeok3-02plaatjes onderzeok3-03

plaatjes onderzeok3-04plaatjes onderzeok3-05

plaatjes onderzeok3-06

De conclusie van de enquête is dat veel klanten die bij Marqt zijn geweest, hier nog niet hun wekelijkse boodschappen halen. Maar toch vind het grootste gedeelde van de ondervraagde duurzame boodschappen wel heel erg belangrijk. De klant associeert Marqt vooral als ‘hippe’ supermarkt, terwijl Marqt op hun website de focus vooral legt op de duurzame kant. De meest bezochte supermarkt onder de ondervraagde is Albert Heijn. We wilden daarom Marqt gaan vergelijken met de AH en hoe zij omgaan met het leveren van duurzame boodschappen.

We wilden onderzoek doen naar de weg die de producten van Marqt afleggen. We zijn naar de winkel in Rotterdam gegaan en hebben een werknemer ondervraagd. Zo zijn we er achtergekomen dat de producten vaak worden gehaald bij boeren uit de buurt. We vonden het ook belangrijk om te weten wat er gebeurd met de producten die over de datum zijn. De werknemer vertelde ons dat dit eerder werd opgehaald door de voedselbank in Rotterdam, maar sinds een paar weken gebeurd dit niet meer. Ze vonden dit zelf ook erg jammer en hebben hier ook geen duidelijke reden voor gekregen waarom dit niet meer gebeurd. We hebben dit vergelijkt met de Albert Heijn, hier worden de producten wel opgehaald door voedselbanken en ze verkopen bijvoorbeeld ook buitenbeentjes. Buitenbeentjes zijn groeten en fruit die niet helemaal ‘gelukt’ zijn, ze zien er iets anders uit, eerder werden deze producten weggegooid en belanden nooit in een winkel, maar in sommige vestigingen verkopen ze deze buitenbeentjes nu.

plaatjes onderzeok3-07plaatjes onderzeok3-08

plaatjes onderzeok3-09

plaatjes onderzeok3-10

Conclusie van de voor- en nadelen. Wij denken dat als je duurzaamheid de belangrijkste factor vind voor het kiezen van een supermarkt, dat AH een goede optie is. Ze zijn veel bezig met de duurzaamheid van producten en de mensen door wie het gemaakt wordt, ze hebben alleen een minder duurzame image dan Marqt. Marqt is een duurdere supermarkt en heeft een minder uitgebreid assortiment. Marqt heeft ook goede kanten en is waarschijnlijk voor mensen die opzoek zijn naar bijzonderen producten en een mooie winkeluitstraling een goede optie. Ze claimen op hun website dat ze veel bezig zijn met de duurzaamheid, gezondheid en de mensen achter de producten. Wij geloven wel echt dat de producten van Marqt duurzaam zijn en het is goed dat winkels hier aandacht aan besteden en aan mensen laten zien hoe belangrijk dit is. Het duurzame image wat Marqt heeft, trekt wel bepaalde mensen, die duurzame boodschappen belangrijk vinden.

Marqt image in vergelijking met Albert Heijn Marqt wordt door de klanten vooral gezien als ‘hippe’ supermarkt. Ze zeggen zelf in interviews zich meer te willen richten op het duurzame en minder willen overkomen als hippe supermarkt. Albert Heijn besteed niet veel aandacht aan hun duurzame image, maar toch vinden veel mensen deze supermarkt een goede optie om duurzame boodschappen te doen.

Andere optie voor lokale boodschappen Marqt zegt veel samen te werken met lokale boeren. We vroegen ons af of dit niet anders kan. We zijn gaan kijken naar Rechtstreex. Rechtstreex is een website waar je lokale producten online kunt bestellen, elke week ontvang je een nieuwsbrief van jouw wijkchef met daarin het aanbod voor die week. Je geeft je bestelling door en je ontvangt je boodschappen in een mailbox. De wijkchef geeft je bestelling door aan onze boeren, telers en makers. Zij gaan aan de slag om jouw producten te oogsten en klaar te zetten. Op deze manier heb je echt contact met de mensen en weet je waar het vandaan komt.

Interview met Roy Engberts, storemanager Albert Heijn Didam.

Zijn er bepaalde richtlijnen om te controleren of producten goed zijn voor mens, dier en milieu? We hebben verschillende keurmerken voor onze producten, zoals bijvoorbeeld AH biologisch. Om dit keurmerk te krijgen moeten de producten en leveranciers voldoen aan bepaalde eisen.

Wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met de arbeiders die de producten verwerken? Er wordt zeker gekeken naar de omstandigheden op de werkplek, maar er wordt ook verder gedacht dan dat. Er wordt ook gekeken naar bijvoorbeeld scholen en andere voorzieningen in de dorpen van de werknemers.

Hoe vaak wordt dit bij de leverancier en fabrieken gecontroleerd of ze zich hier ook echt aan houden? Ik kan niet vertellen hoe vaak dit precies is, maar er wordt regelmatig contact gehouden met de leveranciers en er komen geregeld mensen van Albert Heijn langs om het in de gaten te houden.

Zijn er consequenties voor de merken/ fabrieken/ boeren die zich hier niet aanhouden. Als er iets niet helemaal klopt, dan wordt er eerst samen gekeken wat er kan veranderen. Als dit niet lukt dan stopt de samenwerking en gaan we opzoek naar alternatieven.

Hoe worden merken gecontroleerd die zelf de afkomst van de ingrediënten bepalen? Albert Heijn heeft nauw contact met hun leveranciers, ze gaan er zelf heen en kijken ook naar de leefomstandigheden van de lokale bevolking, ze zorgen bijvoorbeeld in dorpen in Afrika dat ze goede voorzieningen krijgen. Zo hebben ze bijvoorbeeld in veel dorpen, waterputten gebouwd en computers geïnstalleerd op scholen.

Is Albert Heijn bezig met het verminderen van afval? Wij zijn hier in Didam veel contact met de lokale voedselbank, we hebben nauw contact met ze en weten precies welke producten ze het beste kunnen gebruiken. In 2016 heeft Albert Heijn meer dan 1,8 miljoen producten geschonken aan de voedselbanken in Nederland. We zijn ook een actie gestart samen met het Voedingscentrum, klanten konden sparen voor vershoudbakjes en kregen tips over het bewaren van hun voedsel.

Hoeveel kg aan producten wordt er weggegooid die over de datum zijn? Hier wist Roy ging antwoord op, hij zou dit nog gaan na zoeken, maar we hebben nog geen antwoord terug.

Foto 25-06-17 17 01 14

Foto van een van de voedselbank bakken die in de Albert Heijn Didam staat.

Interview Marqt met Rody Frequent – Director Groceries, Today, Wine & Non Food Responsible for the commercial and operational strategy and daily business for dry groceries, today ( fresh to go products), dairy, wine and non food. Part of the MT of Marqt. Leading category, sourcing and operational managers.,

Zijn er bepaalde richtlijnen om te controleren of producten goed zijn voor mens, dier en milieu?
​Ja dat doen we aan de hand van ons kwaliteitsbeleid welke vele malen strenger is dan keurmerken of eisen uit de overheid. Verder zorgen we ervoor dat wij al onze partner met wie wij werken kennen om zodoende ook met eigen ogen te kunnen zien of deze producten voldoen aan onze missie. ​
Wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met de arbeiders die de producten verwerken?
​Zeker aangezien we ook staan voor de mens. We werken veel met bedrijven met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. ​
Hoe vaak wordt dit bij de leverancier en fabrieken gecontroleerd of ze zich hier ook echt aan houden?
​Ja maar wij werken veelal met partners uit Nederland die we dus regelmatig bezoeken en daarmee dit ook kunnen waarborgen. ​
Zijn er consequenties voor de merken/fabrieken/boeren die zich hier niet aanhouden?
​Zeker dan gaan we in gesprek met de partners, vragen om aanpassingen te doen en kijken of we dan verbeteringen zien. ​
Hoe worden merken gecontroleerd die zelf de afkomst van de ingrediënten bepalen?
​Ook zij tekenen onze samenwerkingsovereenkomst waarin onze missie en kwaliteitsbeleid bepaald staat. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor de producten die zij als tussenschakel aan ons verkopen. Maar ons doel is om de producten zo direct mogelijk van de producent/boer naar de winkels te brengen zonder onnodige tussenschakels.
Is Marqt bezig met het verminderen van afval
Hoeveel kg aan producten wordt er weggegooid die over de datum zijn?
​Helaas nog teveel: veel producten worden op tijd met korting verkocht en indien dat niet gelukt is geven we de producten mee aan de voedselbank. Er wordt nooit iets zomaar weggegooid. ​
—-
Merken jullie verschil met de wijziging van het interieur in de winkel van Gelderlandplein? Er waren soms best negatieve reactie naar Marqt mbt het design/branding gedeelte.
​Welke bedoel je dan ? Nee eerlijk gezegd niet. Gelderland plein is niet anders ingericht dan onze andere winkels. We kiezen bij de inrichting om het pand zo oorsponkelijk mogelijk te laten zijn en daarbij gebruik te maken van tweedehands meubels om op deze manier ook ons steentje bij te dragen aan recycling. Ik ken weinig negatieve reacties behalve dat we geen tradionele supermarkt willen zijn en daarmee ook iets nadere routing of schappen hebben. Maar dat is juist leuk toch ? ​
Advertisements

2 comments

  1. Reflectie Sophie:
    Ik heb tijdens deze elective veel geleerd over duurzaamheid. Ik ben meer gaan na denken over hoe belangrijk het is om binnen je ontwerpen na te denken over de duurzaamheid er van.

    Door de final assessments en een herkansing bij grafisch had ik minder tijd om aan deze elective te werken dan dat ik had gewild. Als we meer tijd hadden gehad dan had ik meer onderzoek willen doen naar hoe de klanten Marqt en Albert Heijn ervaren in vergelijking met de duurzaamheid van de winkel zelf. De uitvoering van de geschreven teksten hadden ook beter gekund.

    Ik denk dat het visueel uitwerken van de informatie wel goed ging tijdens deze elective. Maar de inhoud van het onderzoek had nog beter kunnen zijn als we meer tijd hadden gehad.

    Ik vond het leuk om een enquête te doen, de uitkomsten waren anders dan ik had verwacht. Ik dacht voordat we met het onderzoek begonnen dat Marqt een goede optie voor duurzame boodschappen zou zijn, maar naar het onderzoek zijn we er achter gekomen dat er nog veel meer goede initiatieven zijn, die zich met duurzaamheid bezig houden.

  2. Reflectie Floor:

    Ik heb voor dit keuzevak gekozen omdat ik mij al een langere tijd verdiep in duurzaamheid. Omdat je bepaalde dingen waarin gelooft graag rooskleurig bekijkt vergeet je soms kritisch te zijn en het te onderzoeken, dat leek mij interessant aan dit keuzevak. Er zijn tegenwoordig zoveel ‘duurzame’ bedrijven dat het bijna een trend lijkt te zijn ipv een bewuste onderneming met het milieu etc. als uitgangspunt ipv winst/commercie.

    We hebben veel onderzoek gedaan door middel van artikelen lezen, interviews, interviews afnemen, een enquette afgenomen en field research in de supermarkten zelf. We hebben producten geprobeerd en op de verpakkingen gekeken en producten onderzocht.

    Als we meer tijd hadden gehad zou ik wel meer de discussie willen aangaan met Rody Frequin van Marqt. Zij noemt dat er weinig-geen negatieve reacties zijn geweest mbt het design vd winkel, en dat de winkel aan het Gelderlandplein geen ander design geeft. Gek genoeg is hier veel over te lezen.

    Misschien hadden we nog verschillende soorten design kunnen uitwerken, om te kijken wat past bij Marqt/AH en het effect ervan op de klanten. In verband met gebrek aan tijd is dit niet gelukt

    Door dit keuzevak ben ik kritischer gaan kijken en verdiep ik mij meer in bepaalde standpunten of aannames van een bedrijf. Het was ook boeiend om de verschillende bevindingen van medestudenten te horen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s