Salt , by Mandy Liebregts

https://vimeo.com/99156041 

Dead-Sea

Als ontwerper ben je continu bezig met wat er om je heen gebeurd, maar vooral wat je daarin ziet. Ik zelf probeer altijd te zoeken naar verborgen natuurlijke aspecten die er altijd al zijn maar waar niemand de tijd voor heeft genomen om naar te kijken.

Zout, het doet je in eerste instantie denken aan een smaak die je waarneemt met je smaak zintuig. Witte simpele korrels die je bij je eten doet of op de straat strooit als het weer eens gaat vriezen. Maar als je zout van dichtbij bekijkt kun je zien dat het geweldige eigenschappen heeft en kristalvormig is.
Voeg daar twee andere natuurlijke materialen bij, Zon en klei en je krijgt een materiaal waar deze prachtige tegels van gemaakt zijn.
Dit project ‘The recrystallized hotel’ is waar mijn interesse is ontstaan om verder te kijken naar de mogelijkheden van zout. Deze tegels zijn ontstaan vanuit de ontdekking dat er steeds meer zout zich afzet tegen de bodem van de dode zee waardoor de zeespiegel stijgt. Dit vormt een bedreiging voor de omliggende omgeving, de oplossing is het zout gebruiken als grondstof. De tegels zijn gemaakt door middel van verhitting waardoor een smeltingsproces optreed, dit word herhalend opgebouwd in meerdere lagen. De bovenste laag is een composiet van zout en klei poeder waardoor het tegen water kan. Het product is dus misschien hierdoor uiteindelijk minder duurzaam door de stoffen die vrijkomen bij de smelting en de mening met een ander materiaal.

tiles2

Shio-1-Occulus

Na dit project ben ik verder gaan zoeken naar andere projecten die gemaakt zijn van zout. Want door deze samenstelling van het materiaal kwamen er al meteen verschillende producten in mij naar boven die ik zou willen proberen te maken.

Het volgende project wat ik tegenkwam was een product wat het natuurlijke proces laat zien van zout afzetting in een lichtobject. Door steeds pekel over een bestaande vorm te gieten zet het zout hierin zich af tegen de vorm waardoor het product als het ware `groeit’. Hierdoor ontstaat er een organische vorm die iedere productie weer anders word en daarom uniek blijft.
Het nadeel van dit product is dat het zout eerst een bestaande vorm nodig heeft om tegen af te zetten en de productie enige tijd nodig heeft om steeds meer zout af te zetten tegen de basis.Aan de andere kant is het voordeel dat het zout niet gemixt word met een ander materiaal en dus gewoon puur zout kan blijven.
Het volgende project is een 3D geprint project. In eerste instantie ben ik niet echt een fan van 3D printen maar het mooie aan dit product is dat het 2 goede eigenschappen samenvoegt tot een mooi product. Deze schaal laat ondanks dat het duidelijk een niet natuurlijk ontstaande vorm is,  mooi de kristal vorming zien van het materiaal. Ook is het sterk door de 3D geprinte constructie en dichtheid.

haeckel_salt3

saltygloo-3d-printed-salt-pavilion-emerging-objects-4

http://www.emergingobjects.com/projects/saltygloo/

Het laatste project wat zeker voor inspiratie zal zorgen is een uit zout 3D geprinte constructie. Het materiaal bestaat uit gewonnen zout met een ` zout lijm’. Deze combinatie zorgt voor materiaal dat je sterk, lichtgewicht, doorschijnend en goedkoop kan maken. Deze constructie bestaat uit verschillende onderdelen die je aan elkaar kan vast maken waardoor je een grote constructie kan creëren, die bijvoorbeeld kan worden toegepast binnen de architectuur. Door de combinatie van het doorschijnende materiaal en de vorm word er gespeeld met vorm en lichtval waardoor er verschillende patronen ontstaan.

Ik heb door deze projecten al verschillende interessante opties gezien voor het toepassen van dit materiaal. Wel lijkt me erg interessant om aan de slag te gaan met verschillende testen en of het me gaat lukken om de eigenschappen van de al bestaande materialen te recreëren of door samenvoeging met een andere materiaal te zorgen dat het extra interessante eigenschappen erbij kan krijgen. Daarnaast ben ik benieuwd of ik er niet toch achter kan komen of er bij het zout iets bij is gevoegd dat een niet duurzaam materiaal is.

image (2)

image (4)

Ik ben al begonnen met verschillende testen met het zout als eerste wil ik proberen of het mij lukt om hetzelfde effect te krijgen als met het proces wat er tijdens het maken van de lamp is gebruikt. Ook wil ik proberen om zelf zout te gaan smelten in een mal in de oven om te kijken hoe het materiaal dan aanvoelt en eruit ziet.  Mocht dit werken ga ik zeker door met dit onderzoek om zout met andere materialen te proberen combineren om te kijken hoe deze combinaties uitpakken.

image (7)

image (5)


Leave a Reply

