Het belang van sustainability door de ogen van een toekomstig ontwerpster

 Geschreven door: Simone van Oosterhout

Het keuzevak Design for impact geeft vele inzichten in de eindeloze mogelijkheden van het sustainable design. De toekomst ligt echter in de handen van de ontwerpers, zij hebben de verantwoordelijkheid om dit gedachtengoed te behouden en door te geven aan de volgende generatie. Daarom sprak ik met Ermi van Oers (23), studente product ontwerp aan de Willem de Kooning academie, over haar visie op sustainability.

Hoe ben je in aanraking gekomen met sustainability?
Tijdens mijn opleiding las ik een interview met Rianne Koens, waarin zij de verantwoordelijkheid van een ontwerper benadrukt. Haar filosofie is om alleen producten te ontwerpen die een positieve bijdrage leveren aan onze wereld. Dit zette mij aan het denken over mijn invloed op het milieu en de wereld. Er is al jaren een grote overproductie van producten met een korte levensduur die nooit gebruikt zullen worden. Als ontwerper maak ik sindsdien alleen nog producten die daadwerkelijk nodig zijn, waar er nog geen miljoen van bestaan en waarvan onze samenleving een beetje beter wordt.

‘Over producing vanishes our resources, releases poison in our air and produces a lot of non-recyclable waste.’

Ermi van Oers: ‘Ik geloof dat product ontwerp de gelegenheid biedt om het leven beter, gemakkelijker en aangenamer te maken. Als je de tijd neemt om je omgeving te observeren zie je dat je omgeven bent met producten. Als een ontwerper voel ik mij verantwoordelijk voor wat ik ontwerp en produceer in deze wereld. Het is mijn doel om met elk product dat ik ontwerp iets positiefs toe te voegen aan onze wereld. Naar mijn mening moet de essentie van ontwerpen terug naar de basis en niet alleen meer draaien om iets moois te maken of geld te verdienen.’

Hoe bepaal je de rol van sustainaility in een project?
Het blijft lastig om de rol van sustainability voorop te stellen in een project. Bijvoorbeeld een windmolen is heel duurzaam maar je moet ook rekening houden met de slechte uitlaatgassen die vrij komen tijdens de productie. Hoeveel energie het kost om zo’n windmolen te maken en is het materiaal dat gebruikt wordt gemaakt van uitstervende bronnen? Duurzaam ontwerpen heeft veel verschillende aspecten en wanneer je een aspect goed doet, knaagt er vaak iets aan een andere aspect. Het draait hierbij om de verhouding tussen duurzaamheid en het doel wat je probeert te bereiken.

‘Elk jaar produceert een gemiddeld persoon 100kg voedsel afval en 159kg verpakkingsafval.’

Kun je een ontwerp laten zien waar je vooral duurzaam gewerkt hebt?
Ons Food waste pack is een goed voorbeeld, samen met mijn groepsgenootjes heb ik een sustainable voedselverpakking ontworpen. Veel van deze verpakkingen worden niet gerecycled, maar erger is nog dat onze bronnen opraken en het plastic onze oceanen vervuilen. Daarom ontwierpen wij een biologisch afbreekbare verpakkingen gemaakt van ons voedselafval. Door het gebruik van de juiste druk, temperatuur en het toevoegen van een beetje bijenwas, ontstond een materiaal dat net zo sterk is als hout. Veel bedrijven creëren organisch afval, zoals sap fabrieken, een bron voor biologisch afbreekbare verpakkingen. Met dit afval kunnen we lokaal verpakkingen produceren en streven we naar een zero waste toekomst. Het mooiste aan onze verpakkingen is dat het na gebruik weer een voedselbron wordt voor de tuin van de gebruiker of als bron voor nieuwe verpakkingen.

Overall assignment DFI_SvO

Overall assignment DFI_SvO2
Zie jij een tegenkant van sustainability?
Omdat sustainability op het moment een soort trend geworden is, worden er veel mooie verhaaltjes opgehangen voor hogere verkoopcijfers. Er worden bijvoorbeeld kartonnen krukken verkocht onder het mom van duurzaamheid, deze kan namelijk gerecycled worden. Maar wat de consument zich niet realiseert is dat deze kruk door dit materiaal 10x korter meegaat dan een gemiddelde kruk. Om dezelfde levensduur te evenaren moeten er dus ook 10x meer geproduceerd worden en is het gelijk niet zo verantwoord meer. Voor een echt sustainable product zijn er vele aspecten waarmee rekening gehouden moet worden, wat het juist interessant maakt voor mij als ontwerper.

Als ontwerper ben ik zelf ook gefascineerd door sustainability, en vooral hoe een ontwerp gemaakt wordt van afval en hergebruikt wordt tot een nieuw product dat geheel afbreekbaar is na gebruik. Maar in de praktijk is dit vaak niet het geval en worden veel producten alsnog als duurzaam aangeprezen. De visie van Ermi op product ontwerpen vind ik daarom passend en scherp, ze houdt de verschillende aspecten van ontwerp in het oog en werkt volgens een sterk principe. In de ontwerpkeuzes voor haar Food waste pack heeft ze geen concessies gedaan op het gebied van duurzaamheid en heeft oplossingen gevonden om de energie van productie en uitstoot van CO2 tijdens het transport laag te houden. Ik heb gemerkt dat dit vaak de grootste aspecten zijn die een producten minder duurzaam maken. De toekomst ligt in het hergebruiken van onze slinkende grondstoffen en we realiseren ons steeds meer dat we zuinig moeten zijn op onze aarde. Ermi van Oers is een ontwerpster die dit omarmt en een vooruitstrevende visie nastreeft voor de toekomst.

Voor meer werk van Ermi van Oers: www.ermivanoers.com

Leave a Reply

