GOOD FOOD AGENCY

‘Een sustainable initiatief’

Aimée Selling en Maartje Leek zijn de bedenkers van het nieuwe ‘Good Food Agency’. Zij bouwen hierin een netwerk tussen restaurants en nabij gelegen biologische boeren, slagers, kwekers en vissers. De naam ‘Good Food Agency’ komt voort uit een ergernis over de vele overbodige kosten en het gebruik van chemische middelen op ooit mooie producten. Volgens Good Food Agency moesten de kosten en het aantal tussenpersonen omlaag en de biologische waarde omhoog. Ze willen zo de ecological footprint naar beneden brengen, wat er voor zal zorgen dat er minder biologisch productieve  grond- en wateroppervlakte gebruikt wordt en de afvalproductie beter gehandhaafd zal worden.  ‘Aan de cijfers wereldwijd zie je dat we onze ecologische grenzen moeten beginnen te herkennen. Door een netwerk op te zetten met daarin biologische boeren in de omgeving van restaurants hopen we deze doelen te behalen.’ Waarom zou je producten gebruiken uit andere landen die bespoten zijn en veel kosten met zich mee brengen voor iedereen als je prachtige producten kan kopen bij een boerderij, slagerij of visserij een paar kilometer verderop? ‘De mensen zijn zich er niet meer van bewust waar het eten op hun bord vandaan komt. Soms wordt het eten hier om de hoek geteeld en verpakt in China om vervolgens in een restaurant in Nederland te worden uitgepakt.’

Het duo heeft al jaren een nauwe band met Gert-Jan Hageman van restaurant De Kas te Amsterdam. Zij werken al 12 jaar met eigen geteelde seizoensgebonden producten en met boeren uit de omgeving. Hij is dan ook een grote inspiratiebron voor hen geweest om deze manier van werken landelijk aan de man te gaan brengen. ‘Goede leveranciers verdienen het om gevonden te worden, en eerlijke prijzen en afzet te krijgen voor mooie produkten. Het had er dus al moeten zijn.’ Door het platform willen zij deze drempel naar het gebruik van biologisch voedsel verlagen.

De komende weken zullen de twee enthousiaste bedenkers van dit nieuwe concept zelf op bezoek gaan bij biologische bedrijven. Wanneer de boerderijen voldoen aan de eisen en mee willen werken met het idee zullen zij een profiel krijgen in het netwerk. Aan de hand van de vraag van het restaurant zal er een verbinding worden gelegd met een bedrijf dat aan de eisen kan voldoen. ‘Door deze verbinding zou de chef-kok van een restaurant desnoods de boer uit zijn bed kunnen bellen omdat hij toch nog extra aardappelen nodig heeft.’ Wilt u meer over het duo te weten komen en hen op de voet volgen? Ga dan naar http://www.goodfoodagency.com of klik hier.

Afbeelding

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s